České dráhy są w procesie modernizacji parku taborowego. Stare wagony i lokomotywy znikają z torów, a w ich miejsce pojawiają się nowe. W pierwszej połowie roku spółka wycofała 200 pojazdów – głownie wagonów, ale także lokomotyw.
Najliczniej wycofaną grupą pojazdów są tzw. "koženky", czyli wagony klasy 2 kierowane przez České dráhy (Koleje Czeskie) do transportu dalekobieżnego i regionalnego. Ponad sto egzemplarzy z charakterystycznymi skórzanymi lub skóropodobnymi siedzeniami trafiło w ostatnim czasie na złom.
Czeski narodowy przewoźnik podkreśla, że w ubiegłym roku do eksploatacji włączono ok. 140 nowoczesnych jednostek elektrycznych i spalinowych:
RegioPanter i
RegioFox, a także
ComfortJet – dla połączeń dalekobieżnych.
– Dostawy "lisów" i składów ComfortJet są kontynuowane również w tym roku. Dzięki temu wycofaliśmy z eksploatacji większą liczbę starszych wagonów pasażerskich, znanych potocznie głównie jako "koženky", zarówno w wersji dalekobieżnej, np. serii B249, jak i zwłaszcza w wersji regionalnej, znanej jako Bdt – wyjaśnił Jiří Ješeta, członek zarządu ČD i zastępca dyrektora generalnego ds. transportu pasażerskiego.
Wycofywane pojazdy najpierw trafiają na sprzedaż, a jeżeli nie ma chętnych, to są złomowane. 13 wycofanych z eksploatacji pojazdów zostało zakupionych przez różne podmioty, także z zagranicy. W planach jest ich wykorzystanie w nietypowych celach, np. w gastronomii czy hotelarstwie, ale także na kolei, na przykład w ramach nostalgicznych przejazdów. Największym zainteresowaniem cieszył się zakup pojazdów serii 810 (4 szt.) oraz wagony "koženky" w różnych wersjach (4 szt.).
Koleje Czeskie wymieniają, że pod palnik trafiło już: 48 wagonów elektrycznych jednostek serii 460, 32 wagony osobowe dla pociągów ekspresowych serii B249 czy 50 wagonów osobowych dla pociągów regionalnych Bdt. Wycofywanie nie ominęło także 30 kultowych "motoraków", czyli pojazdów serii 809 i 810 oraz ich przyczep serii BDtax (012) lub Bdtax (015).
W pierwszej połowie 2025 roku ČD wysłały na złomowisko 200 pojazdów, a do początku jesieni planują wysłać tam kolejnych 60. Z kolei w najbliższych latach narodowy przewoźnik planuje zakończyć eksploatację ponad 400 najstarszych pociągów. Zostaną one zastąpione nowoczesnymi lokomotywami i zespołami trakcyjnymi: Siemens Vectron, ComfortJet czy RegioFox.